Finanse

Jakie rozliczenia finansowe ma każda firma?

Założenie firmy jednoosobowej jest bardzo łatwe, dlatego warto zaczynać prowadzenie biznesu od takiej formy. Przede wszystkim zaletą są niskie koszty, a także jest bardzo łatwa ich obsługa. Kilka z nich ponosi się od momentu założenia firmy, ponieważ są obowiązkowe. Chodzi głównie o ubezpieczenie, społeczne i zdrowotne, które firma płaci bez względu na to czy ma zyski czy też nie. Koszty są ponoszone osobno za właściciela, a osobno za pracowników.

W pierwszym przypadku wynoszą około 1000 złotych, natomiast w drugim przypadku jest to kwota procentowa ustalana na podstawie wynagrodzenia brutto. Dobrym pomysłem jest posiadanie własnej księgowej, która potrafi optymalizować koszty, tak aby płacić niskie stawki podatku, których także jest kilka do wyboru. Prowadzenie małej firmy, gdzie sprzedaż nie jest regularna, doskonale może pasować do tak zwanego ryczałtu lub karty podatkowej. Są to formy opodatkowania dopasowane do branż, w których przychody są dosyć niskie, natomiast nie wszyscy mogą z nich skorzystać. Listę przedsiębiorców można sprawdzić na stronach Ministerstwa Finansów. Pozostali mają do wyboru podatek liniowy albo księgę przychodów i rozchodów, która jest najbardziej powszechna. Wpływ na wysokość podatków w firmie mają również stawki Vat-u, odprowadzane od towarów i usług. W Polsce funkcjonują 3 stawki podatku Vat, mianowicie 5, 8 i 23 procentowy, w zależności od segmentu towarów czy usług. Ponadto przedsiębiorca musi zapłacić jeszcze podatek dochodowy, który obliczany jest tylko od zysków firmy.

Koszty zmienne w firmie

Firma oprócz kosztów stałych ma również koszty zmienne, które są uzależnione głównie od sprzedaży. Handel towarem to bardzo kosztowna inwestycja, ponieważ najpierw należy wydać pieniądze na towar, zanim zostanie sprzedany. Ważnym czynnikiem jest kwota brutto, aby biznes się faktycznie opłacił. Jak wiadomo, do ceny trzeba doliczyć marżę, drobne koszty działalności gospodarczej oraz podatki. Stąd też cena towaru ostateczna może tak szybko się zmieniać, tym bardziej jeśli cena transportu, paliwa, czy opłat najmu za lokal stale rosną. Ponadto kolejnym czynnikiem opłacalności jest współpraca z innymi podmiotami gospodarczymi w celu promocji biznesu, aktywnej sprzedaży, czy też zwiększenia renomy na rynku. W tym wypadku mogą to być opłaty licencyjne, hostingowe, abonamentowe, czy prowizyjne, w zależności od charakteru wspólnych działań rynkowych.

Firmę stale trzeba rozwijać, dlatego koszty w początkowym okresie mogą przewyższać zyski, dlatego właściciel musi dysponować oszczędnościami czy też dodatkowymi pomysłami, aby bilans coraz częściej był na plusie. Do pakietu kosztów warto dopisać także koszty usług internetowych, telefonicznych, a nawet wynagrodzenie pracownicze, tym bardziej jeśli ludzie pracują na umowę zlecenie. Od właściciela zależy wysokość wynagrodzenia, a ta z kolei jest adekwatna do poziomu sprzedaży. Pracownicy mogą liczyć często na prowizje, dlatego trudno wstępnie oszacować, jaki to jest koszt dla firmy, jeśli nie prowadzi się bieżących analiz.